Terapia logopedyczna w naszym przedszkolu odbywa się dla dzieci zakwalifikowanych do terapii, po badaniach przesiewowych zaplanowanych po rozpoczęciu nowego roku przedszkolnego, tj. od września do końca października za zgodą rodzica. Dzieci na zajęcia przynoszą teczki, natomiast terapeuta po zajęciach umieszcza w niej ćwiczenia do domu dla rodzica w celu powtórzenia ćwiczeń usprawniających prawidłową wymowę dziecka. Bardzo ważna jest współpraca logopedy z rodzicem w celu uzyskania szybszych i lepszych efektów terapeutycznych. Celem terapii jest:

  • usuwanie zaburzeń mowy oraz wad wymowy,
  • przywracanie mowy w przypadku jej utraty,
  • stymulowanie rozwoju mowy i podnoszenie sprawności językowej.

Terapia ręki ma na celu usprawnienie całej ręki, tj. od barku przez ramię i przedramię po nadgarstek, dłoń i palce. Głównym celem działań podejmowanych w ramach terapii ręki jest udoskonalenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Terapeuci wykonują różnorodne ćwiczenia przybliżające dziecko do uzyskania precyzyjności i dokładności, które są bardzo istotne dla uzyskania gotowości szkolnej i zdobycia umiejętności pisania. Obecność terapeutów ręki w placówce pozwala również na codzienną obserwację dzieci podczas zajęć dydaktycznych i niwelowanie zagrożeń związanych z dysfunkcjami w tym zakresie.

Zooterapia to zajęcia odbywające się w naszym przedszkolu raz w miesiącu. W trakcie spotkania dzieci przysposabiają wiedzę na temat opieki i pielęgnacji nad danym zwierzęciem oraz wielu ciekawostek z życia świata zwierząt. Co najważniejsze dzieci mogą dotykać zwierzęta, co pomaga w zachowaniu ich dobrego samopoczucia, a co za tym idzie zdrowia psychicznego. W przedszkolu gościliśmy już m.in.: alpakę, różne rasy psów, ślimaki, skunksa, tchórzofretkę, jeża oraz wiele innych wspaniałych zwierzęcych przyjaciół

Trening Umiejętności Społecznych to cykl spotkań odbywających się raz w tygodniu w kameralnej grupie. Zajęcia proponowane są dzieciom wykazującym problemy z adaptacją w grupie ze względu na nieśmiałość, agresję lub szeroko pojęte problemy emocjonalne oraz trudności w rozumieniu norm społecznych, jakim jest grupa przedszkolna. Na zajęciach dzieci uczą się nazywać swoje emocje, argumentować je oraz wyrażać w akceptowalny sposób, to znaczy nie raniąc innych. Ważnym jest pokazanie dziecku, że nie ma złych bądź dobrych emocji, każda z nich jest ważna i pozwala nam odkryć siebie. Zajęcia dają szansę dziecku w budowaniu swojej wartości oraz nauczeniu komunikacji w grupie oraz mówienia o swoich potrzebach.

Elementy Integracji sensorycznej to zajęcia w których terapeuci i nauczyciele pracując na zajęciach z dziećmi zwracają uwagę na polisensoryczny rozwój dziecka. Dotyk, wzrok, słuch, zapach, smak, propriorecepcja czy układ przedsionkowy to zmysły, które rozwijane na zajęciach pomagają w przesyłaniu i integrowaniu doświadczeń w naszym mózgu. Zbieranie i integrowanie wyżej wymienionych doświadczeń pomaga dziecku w uzyskaniu wyższych zdolności szkolnych np. takich jak czytanie i pisanie.

Hop-Bęc rytmika to metoda stworzona przez szwajcarskiego pedagoga i kompozytora Emila Jaques-Dalcroze’a. Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno- ruchowych podczas których dzieci same próbują rytmicznie grać, śpiewać i tańczyć. Zarówno muzyka, jak i taniec mają działanie terapeutyczne oraz relaksacyjne, a także pozwalają dzieciom wyrazić siebie poprzez zapoznanie się z różnymi rodzajami sztuki.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu; ich regularność sprzyja rozwoju koncentracji, poprawie pamięci, wspiera prawidłowy rozwój motoryki oraz orientacji przestrzennej u dzieci. Dają im także solidne podstawy do podjęcia nauki w szkole, ponieważ kształtują umiejętności językowe oraz matematyczne.

Logorytmika to pojęcie w Polsce jako pierwsza zdefiniowała Elżbieta Kilińska-Ewertowska. Logorytmika połączenie terapii logopedycznej z rytmiką. Bogate połączenie ćwiczeń ruchowych, słuchowych oraz oddechowych, słownych i muzycznych wspomaga prawidłowy rozwój mowy dziecka, słuch, a także prawidłowy tor oddechowy. Pomaga w lepszym rozwijaniu umiejętności poznawczych i procesów myślowych. Zabawy wpisujące się w kanon logorytmiki sprzyjają doskonałemu przygotowaniu do podjęcia nauki w szkole. Dzieci w naszym przedszkolu na zajęciach wykonują zabawy usprawniające:

  • ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową (różnicowanie rytmu, tempa, melodyki, metrum, artykulacji, dynamiki oraz barwy),
  • ćwiczenia szybkiej reakcji ruchowej na określone sygnały,
  • ćwiczenia słowno-ruchowe,
  • zabawy oddechowe,
  • zabawy ruchowo-artykulacyjne.